door Rose-Marie Maître
Met een beetje hulp van anderen, een duwtje in de rug, of gewoon goed advies, kan een individu doorbreken of uit een moeilijke situatie komen.

Hoe het ook zij, met de hulp van elkaar komen we sneller verder dan in ons eentje. En daarom is ‘een klein dankjewel’ altijd op zijn plek. De kunstenaar Dhiradj Ramsamoedj weet dit als geen ander. Donderdag 6 juni 2019 opende hij zijn solo-expositie met de titel Little Thank You voor genodigden in de Readytex Art Gallery (RAG) aan de Steenbakkerijstraat 30, Paramaribo, Suriname. Hij is inmiddels al vijftien jaar kunstenaar. De opening verrichtte hij met een speciaal gebaar. Hij gaf als eerste een bloempje aan de gastvrouw, Monique NouhChaia SookdewSing, met het compliment “jij bent mooi”, dat zij na dankzegging mocht doorgeven aan de volgende persoon. Dit herhaalde zich totdat het bloempje terug was bij Ramsamoedj. Wat was hij verheugd met de spontane deelname van de aanwezigen!
In zijn expositie zijn verschillende werken opgenomen, die opgedeeld kunnen worden in drie categorieën. Beelden op sokkels, volledig beschilderde boeken en werken aan de muur. De beelden op sokkels en de beschilderde boeken hebben met elkaar gemeen dat er boeken bij gebruikt zijn, wellicht uit de eigen collectie van de kunstenaar? De werken zijn vernoemd naar de titels die onderdeel zijn van het werkstuk. Ramsamoedj heeft objecten gemaakt van de boeken, of simpelweg een opstapeling van titels met daarop een figuur opgebouwd uit metaalsnippers.
De beschilderde boeken zijn van kaft tot kaft beschilderd; elke bladzijde bevat een kunstwerk. De schilderingen zijn overwegend abstract en vertellen het verhaal op de bladzijden telkens opnieuw, maar vanuit het optiek van Ramsamoedj. Sieta Raghoenath van Readytex Art Gallery stond de gasten bij door te bladeren in de tere kunstwerken.
VIDEO Michael Hermelijn, 2019
De werken aan de muur zijn vervaardigd uit textiel, touw, houtlijm, draad en canvas. Het centrale thema van deze constructies is ‘de regisseur’. Die wordt afgebeeld middels een figuur uit pangistof vervaardigd, of, afhankelijk van het onderwerp, afgebeeld op canvas. Het opvallende is dat ‘de regisseur’ niet alleen als object deel is van de stukken, maar ook wel subject in enkele kunstwerken.
Dat de kunstenaar sociaal bewogen is, zie je terug in de interactie tussen zijn subjecten op het doek en verder in de neergekrabbelde gedachten in een van zijn boeken met krantenknipsels waarin krantenartikelen over immigratie, incest, armoede, en andere sociaal-maatschappelijke vraagstukken prijken.
Heel apart is een pastelgeel schilderij, in vlakken verdeeld, met in elk vlak een zelfportret van de kunstenaar uit een bepaalde periode, vanaf zijn prille jeugd, onder de titel ‘The last picture adjie saw’. Dit werk zet de toeschouwer aan het denken. Het maakt tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar wat de kunstenaar er mee bedoelt. En de kunstenaar, die wil juist graag weten hoe de toeschouwer het werk interpreteert.

De expositie is open tot en met zaterdag 27 juni 2019. Openingstijden: maandag t/m vrijdag, 08:00-16:30 uur en op zaterdag, 08:30-13:30 uur. Ook geopend ‘s avonds vrijdag 7 juni en zaterdag 8 juni van 19:00-2100 uur.
TEKST Rose-Marie Maître
Rose-Marie Maître is freelance schrijfster en bezoekt graag kunst- en cultuurevenementen. In de afgelopen tien jaar heeft zij voornamelijk nieuwsberichten geproduceerd voor televisie, krant, websites alsook radio. Daarnaast schrijft zij gedichten en nu ook creatieve teksten voor Sranan Art Exposed.
FOTOGRAFIE Ada Korbee ©Readytex Art Gallery, tenzij anders vermeld