Soeki Irodikromo – Surinamese identity central

Soeki Irodikromo – Surinamese identity central

In fond memory of Soeki Irodikromo we share a piece about this great Surinamese visual artist that was written for the book Talent. Uit de kunstcollectie van de Centrale Bank van Suriname. This book was written by Marieke Visser on the occasion of the 50th anniversary of the CBvS, in 2007.

Soeki Irodikromo was born in on June 20, 1945, at Plantage Pieterszorg, Commewijne District, Suriname. He left this planet on August 18, 2020.

Soeki Irodikromo, ‘Masks’, oil on canvas, 88x108cm, 1992. Collection Centrale Bank van Suriname / PHOTO Roy Tjin, 2007

‘The masks represent images that people tend to put on for each other, something different than their true faces. Beautiful masks, to charm, to tempt, to disguise, Ugly masks, to intimidate, to put off; and indifferent masks to conceal, to hide.’
(Steve Ammersingh on Soeki’s work in de Ware Tijd, 7 December 1996, English translation: Chandra van Binnendijk)

During the past few decades Soeki Irodikromo, creative artist, has experienced a certain development that moved his Surinamese identity more than ever to center-stage in his work. The imagery of his work has long ceased to be a reminder of the traditional patterns and color schemes that are typical of the Javanese people. His paintings are alive with bright colors, his ceramics, made of Surinamese clay show extremely beautiful shades of glazing. His batik combines traditional Indonesian techniques with lively Surinamese patterns. Carla Tuinfort of Galery Egi Du refers to Soeki’s art as a “kulturu-konmakandra”, that is a merry mixture of cultures. When asked about this characterization, Soeki Irodikromo replied: ‘It is my ideal that we should accept each other. It is essential that I can live in harmony with my fellow human beings, and that I can help to advance my country in a constructive and positive manner. I find inspiration in all cultures. My work makes it obvious.’

Soeki Irodikromo, ‘Sitting Figure’, batik, 122x72cm, 1985. Collection Centrale Bank van Suriname / PHOTO Roy Tjin, 2007

Soeki got his first art lessons as a pupil of the Cultureel Centrum Suriname (CCS). He wasa student of the Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, the Netherlands, between 1967 and 1972. At first he concentrated on painting and graphic arts, and later on he added ceramics to his scope of activities. Soeki has been a self employed creative artist in Suriname since 1972. In 1979 he studied the art of batik at the Academy of Seni Rupa Indonesia (ASRI) in Yogyakarta, Indonesia. After his return to Surinam he organized batik workshops in Paramaribo, Moengo and Nieuw-Nickerie. He also teaches painting and ceramics Soeki was one of the core members of the Waka Tjopu art collective.

Soeki Irodikromo, ‘Three Women’, oil on canvas, 108x80cm, 1992. Collection Centrale Bank van Suriname / PHOTO Roy Tjin, 2007

+++

Soeki Irodikromo – Surinaamse identiteit centraal

Ter nagedachtenis aan Soeki Irodikromo delen we een stuk over deze grote Surinaamse beeldend kunstenaar dat is geschreven voor het boek Talent. Uit de kunstcollectie van de Centrale Bank van Suriname. Dit boek is geschreven door Marieke Visser ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het CBvS in 2007.

Soeki Irodikromo werd geboren op 20 juni 1945 te Plantage Pieterszorg, Commewijne District, Suriname. Hij verliet deze planeet op 18 augustus 2020.

Soeki Irodikromo, ‘Maskers’, olie op canvas, 88x108cm, 1992. Collectie Centrale Bank van Suriname / FOTO Roy Tjin, 2007

‘De maskers staan voor het beeld dat mensen voor elkaar plegen op te houden, iets anders dan het ware gezicht. Mooie maskers om te bekoren, te verlokken, te verbloemen. Lelijke maskers om te intimideren, af te schrikken, onverschillige maskers om te verhullen, te verbergen.
(Steve Ammersingh over Soeki’s werk in de Ware Tijd, 7 december 1996)

De ontwikkeling die beeldend kunstenaar Soeki Irodikromo heeft doorgemaakt in de afgelopen decennia, stelt zijn Surinaamse identiteit meer dan ooit centraal in zijn werk. De beeldtaal die hij gebruikt is al lang niet meer uitsluitend terug te voeren naar de traditionele patronen en kleurenschema’s van de Javaanse bevolkingsgroep. Zijn schilderijen spetteren van kleur, zijn keramiek, vervaardigd van Surinaamse klei, heeft wonderschone glazuurtinten. Zijn batikwerk combineert traditionele Indonesische techniek met vrolijke Surinaamse motieven. Carla Tuinfort van galerie Egi Du noemt Soeki’s kunst een ‘kulturu-konmakandra’: een feestelijk samenkomen van culturen. Soeki Irodikromo over deze karakterisering: ‘Mijn ideaal is dat we elkaar accepteren. Ik moet in harmonie kunnen leven met mijn medemens en mijn land op verantwoorde wijze vooruit helpen brengen. Alle culturen zijn mijn inspiratiebron. Men proeft dat uit mijn werk.’

Soeki Irodikromo, ‘Zittende figuur’, batik, 122x72cm, 1985. Collectie Centrale Bank van Suriname / FOTO Roy Tjin, 2007

Zijn eerste lessen op het gebied van kunst volgt Soeki aan het Cultureel Centrum Suriname (CCS) in Paramaribo. In Nederland studeert hij van 1967 tot 1972 aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Begonnen met schilderen en grafiek, voegt hij daar later keramiek aan toe. Vanaf 1972 is Soeki zeer actief als zelfstandig beeldend kunstenaar in Suriname. In 1979 bekwaamt hij zich in de batiktechniek aan de Academy of Seni Rupa Indonesia (ASRI) in Yogyakarta, Indonesië. Bij terugkeer geeft hij batik-workshops in Paramaribo, Moengo en Nieuw-Nickerie. Tevens verzorgt hij schilder- en keramieklessen. Soeki was één van de kernleden van het kunstenaarscollectief Waka Tjopu.

Soeki Irodikromo, ‘Drie vrouwen’, olie op canvas, 108x80cm, 1992. Collectie Centrale Bank van Suriname / FOTO Roy Tjin, 2007

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s